Nieuw op de kennisbank:  150 Arbocatalogi

 

Een compleet en actuele overzicht van alle Arbocatalogi per branche/sector in Nederland.

arbocatalogi, kennisbank

Op de kennisbank vind je een eenvoudig en handig overzicht met links naar alle positief getoetste (door Inspectie SZW ‘goed gekeurde’)  Arbocatalogi: in totaal ca. 150. Niet iedere branche of sector heeft een arbocatalogus. Indien de arbocatalogus niet meer geldig, beschikbaar of vindbaar is, staat dat duidelijk aangegeven.

Wat is een Arbocatalogus? Wat zijn arbocatalogi?

Werkgevers- en werknemersorganisaties beschrijven in een arbocatalogus gezamenlijke afspraken over de wijze waarop zij (gaan) voldoen aan de doelvoorschriften uit de Arbowet en -regelgeving die gaan over veilig en gezond werken. De wet geeft namelijk deze sociale partners ruimte om zelf  invulling te geven aan de praktische wijze waarop ze, binnen hun sector, aan de Arbowet- en regelgeving (zullen) voldoen. Het voordeel is dat specifieke sectorkenmerken kunnen worden verwerkt in deze afspraken.
Praktisch gezien beschrijft een arbocatalogus voor een specifiek risico en per sector de technieken en manieren, goede praktijken, normen en/of praktische handleidingen. De verantwoordelijkheid voor de inhoud ligt volledig bij de werkgevers- en werknemersorganisaties. Nieuwe en gewijzigde arbocatalogi worden door de Inspectie SZW getoetst. Arbocatalogi die met positief resultaat door de Inspectie SZW zijn getoetst, vormen het uitgangspunt voor het toezicht en de handhaving door de Inspectie SZW.

Je vindt de links van de Arbocatalogi terug in alle kennisbanken onderaan de pagina!

Scroll naar boven

Gebruiker wijzigen

U moet ingelogd zijn om het formulier te verzenden.

Support aanvraag

Voor vragen over veiligheidsissues ga je direct naar de projectleider/leidinggevende op je locatie of de preventiemedewerker.
Voor technische vragen (bijv. een storing of een niet goed werkende link, etc.) geldt: Vragen/meldingen die op werkdagen tot 17.00 uur bij ons binnenkomen zullen diezelfde dag nog in behandeling* worden genomen.

*In enkele gevallen kan het voorkomen dat een probleem niet dezelfde dag opgelost kan worden. Wij zullen u hier altijd van op de hoogte stellen.

Support aanvraag

Voor technische vragen (bijv. een storing of een niet goed werkende link, etc.) geldt: Vragen/meldingen die op werkdagen tot 17.00 uur bij ons binnenkomen zullen diezelfde dag nog in behandeling* worden genomen.

*In enkele gevallen kan het voorkomen dat een probleem niet dezelfde dag opgelost kan worden. Wij zullen u hier altijd van op de hoogte stellen.